Op donderdag 2 mei j.l. reikte dhr. Bert Jan ten Oever, wethouder Cultuur van de Gemeente Assen, de CAMPIS-Podiumprijs 2024 uit.
Het werk van winnaars Milly Betten en Pieter Immenga is op bijzondere wijze onthult én te zien in CAMPIS t/m zondag 2 juni.
Het juryrapport luidt als volgt:
CAMPIS is zeer verheugd dat zij, naar aanleiding van de (verkoop)tentoonstelling ZONDER TITEL2, de tweede CAMPIS-Podiumprijs bekend mag maken. Voor deze editie is het programmateam van CAMPIS tot het volgende besluit gekomen om de podiumprijs toe te kennen aan twee kunstenaars.
Talentontwikkeling
De CAMPIS-Podiumprijs ondersteunt en stimuleert de ontwikkeling van noordelijke kunstenaars. Naast een financiële ondersteuning, stimuleert de CAMPIS-Podiumprijs kunstenaars, jong en oud, hun talent nader te ontwikkelen.
Ondanks het bewezen talent van beide kunstenaars is het programmateam van mening dat een passende stimulering kan zorgen voor een prikkel in de professionele ontwikkeling van de beroepspraktijk van deze kunstenaars. Vanwege de intrinsieke motivatie van beide kunstenaars in zich te begeven en daarmee een plek te willen veroveren in de rijke traditie van de schilderkunst, heeft het programmateam de prijs toegekend aan Milly Betten en Pieter Immenga.
Milly Betten
Milly Betten maakt kleurrijke schilderijen gebaseerd op het Friese landschap in het Noorden, nabij de Waddenzee, waar ze woont.
‘Mijn werk heeft een grond in mijn omgeving. Ik rijd veel door Friesland en noteer in mijn hoofd silhouetten van gebouwen, leegtes en begroeiing. Er verandert veel op het platteland. Landbouwgrond wordt nog platter en strakker gemaakt. Windmolens en zonnepaneel parken verschijnen. We zijn met veel mensen en dieren op een klein stukje aarde. Ik maak me daar zorgen over. En zo vertel ik het nieuwe verhaal van dit landschap in mijn schilderijen over de beperkte ruimte en hoe die gevuld wordt.’
Pieter Immenga
De schilderkunst van Pieter Immenga, die woont en werkt in Emmen, laat zich niet gemakkelijk duiden. Ogenschijnlijk is het werk van Immenga ingetogen en heeft het een relatie met soberheid. Hoewel het directe handelen en een instinctief gevoel van de kunstenaar nadrukkelijk aanwezig is, gebruikt en vertrouwt de kunstenaar zijn innerlijke eten. Met onderwerpen variërend van een lichtbundel tot een rijtje bomen, creëert hij een geheel eigen beeldtaal.
‘Door middel van mijn schilderijen wil ik intuïtief nadenken over kleine dingen. Eenvoud intrigeert mij mateloos.’