Een fascinatie voor natuurkundige processen, dat is wat de drie kunstenaars in de tentoonstelling Spinsels met elkaar verbindt. Ide André, Bart Schalekamp en Corine Zomer maken werk dat onze mentale speelsheid stimuleert. Ze onderzoeken de onvoorspelbaarheid die kan ontstaan vanuit een constante beweging. Ondanks dat het onderzoek heel abstract kan zijn, prikkelen deze kunstenaars de kijker om te doorgronden hoe dit proces zich afspeelt.
Zo vormt elk schilderij van Ide André de neerslag van een energetische handeling.
Het werk toont de sporen van zijn handelen, alsof we naar visuele bladmuziek of aardbevingsmetingmeting kijken. Maar het gaat niet alleen om het gebaar van de schilder. Voor André maakt elk schilderij deel uit van een groter geheel, een soort ‘gearresteerde actie’. In zijn nieuwste serie (RRR) werkt André vooral met touw en kabels. De dynamische verschijning van de ruwe en energieke sporen die ze op het doek achterlaten, opent een hele nieuwe wereld van referenties en structuren. André: ‘Het werk begint te resoneren, als een zelfschrijvend gedicht, Real Rhythm Rhymes.’
Het werk ‘Tilt’ van Bart Schalekamp bestaat uit kantelende schijven en donderende ballen. De immense bewegende massa neemt je mee in een volheid van geluid. De drie-eenheid beweegt zich rustig terwijl het eigen gewicht de installatie omlaag duwt. In hun eeuwige zoektocht naar het laagste punt cirkelen de ballen oneindig rond. Een veranderlijke compositie die de ruimte tot zich neemt.
Corine Zomer werkt momenteel op een manier waardoor het ontstaansproces van het object zichtbaar blijft. De toeschouwer kijkt als het ware over haar schouder mee en ziet hoe ze te werk gaat. Hierdoor word je onmiddellijk onderdeel van het proces en beschouw je het werk procesmatig. Zo ontstaan er bij het publiek zeer persoonlijke en uiteenlopende ideeën.
Spinsels is te zien van 9 juni t/m 18 augustus.