Van 25 augustus t/m 13 oktober brengt CAMPIS een bijzondere solotentoonstelling van Cindy Bakker. Bakker concentreert zich op grote kleurvlakken en vormen die overal om haar heen verschijnen; verkeersborden, oranje pvc-buizen op bouwterreinen of een geel-blauwe trein die door het groene landschap schiet.
Deze industriële een- of tweekleurige tinten spreken een universele taal, maar zijn slechts ontworpen vanuit hun functie. Rood is gevaar; geel is opgepast! Hoewel iedereen de wereld anders waarneemt, creëren de objecten een collectief verwachtingspatroon. Ze alarmeren ons, maar ze verdwijnen ook weer snel uit onze gedachten. Deze zichzelf telkens herhalende voorwerpen roepen in Bakker een ervaring op die van herkenning naar vervreemding en weer terug schommelt. De ervaringen zijn niet universeel maar juist individueel en persoonlijk. Deze relaties met het alledaagse probeert Bakker in haar werk te ontrafelen.
Ze vertaalt het in sculpturen, schilderijen die ze gebruikt als elementen in installaties. Gedurende het proces zet ze verschillende media in. Zo gebeurt haar vooronderzoek fotografisch waarop ze ruimtelijk voortbouwt om het als schilder af te werken.
Bijna onhandig en kinderlijk opgezet, contrasteert het werk met de industrieel geproduceerde objecten die haar zo fascineren. Bakker wil de objecten hun status als massaproductie-product laten verliezen en heel even uniek en bijzonder maken. Ze krijgen een persoonlijkheid en vertellen weer een verhaal. Ze zijn niet meer alledaags.
Unieke samenstelling van werken
In CAMPIS komt het grote werk van Bakker uitermate goed tot haar recht. Het minimale maar monumentale werk neemt in CAMPIS ruimte in. Hierdoor nodigt Bakker uit om via haar werk specifieke ervaringen en relaties met de kijker te delen. Zo verbindt zij haar eigen persoonlijke ervaringen met die van het publiek.
Het werk Horses verhoudt zich bijvoorbeeld tot de tijd waar Bakker nauw optrok met de paarden op de boerderij van haar opa.
Horses bestaat uit grote buizen die Bakker vervolgens met de hand beschilderde. Het werk verwijst naar de paardensport, waar het paard over balken springt.
Door het werk uit te vergroten, te beschilderen en als vloerinstallatie te plaatsen, verliest het haar oorspronkelijke functie en krijgt het werk het typische herkenbare karakter van Bakkers oeuvre.
Met Some Things presenteert CAMPIS een unieke samenstelling van de werken van Cindy Bakker.